Hoeveel koolhydraten mag ik per dag

 In Begeleiding

Afvallen Alkmaar Heerhugowaard Langedijk

Afvallen Alkmaar Heerhugowaard Langedijk

Hoeveel koolhydraten mag ik per dag binnenkrijgen als ik wil afvallen?

Vaak schrikken mensen als hen wordt verteld om koolhydraten te eten, want daar word je toch dik van? Iedereen heeft koolhydraten nodig, de hoeveelheid koolhydraten per dag verschil per persoon.
Wat je al vaker in mijn blogs hebt kunnen lezen is dat elke mens anders is. Wat voor werk je doet kan bijvoorbeeld al een verschil geven in hoeveel koolhydraten je per dag nodig hebt. Een postbode beweegt bijvoorbeeld veel meer dan iemand met een kantoorbaan.

 

Het lichaam heeft koolhydraten nodig als energiebron. De hersenen functioneren zelfs niet goed zonder koolhydraten. Een voorbeeld van een koolhydraat is glucose. De gezondheidsraad adviseert dat wie gezond wil eten, 40 tot 70% van zijn energie uit koolhydraten haalt. Koolhydraten leveren per gram 4 kilocalorieën. Dat is minder dan vet (9 kilocalorieën) en evenveel als eiwit.

Omschrijving

Koolhydraten geven het lichaam energie, net als eiwitten en vetten. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk om goed te kunnen functioneren. Koolhydraten doen meer dan alleen energie geven. Zo geven de koolhydraten sacharose (tafelsuiker) en fructose (vruchtensuiker) een zoete smaak aan voeding. Sommige koolhydraatrijke producten bevatten voedingsvezels. Deze zijn nodig voor een goede stoelgang.

Indeling koolhydraten

Koolhydraten zijn in te delen op 4 manieren:

  • Enkelvoudig
  • Meervoudig
  • Verteerbaar
  • Onverteerbaar

Alles draait om de juiste balans van de hoeveelheid Kcal die je op een dag mag eten.

Kcal is onderverdeelt in vetten, eiwitten en koolhydraten. Zie hieronder een voorbeeld.

Iemand moet 2000 kcal eten per dag, dit bestaat uit:

  • 10%/15% eiwitten
  • 30% vetten
  • 55 % koolhydraten

 

2000 Kcal 55% = 1100 Kcal en 1 gram is 4 Kcal

Bij het voorbeeld van een persoon die 2000 Kcal per dag tot zich mag nemen, mag dus 275 gram koolhydraten per dag tot zich nemen.

bekijk de uitleg op klik hier voor de uitleg

 

Ook dit is verschillend per persoon en doelstelling. Iemand die graag wat kg kwijt wilt raken zou de verhoudingen anders moeten gaan indelen. De eiwitten wat omhoog en de koolhydraten en Kcal omlaag 25/45 verhouding.

 

Positieve en negatieve effecten van producten met koolhydraten

Deze koolhydraatrijke producten zoals het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten:

  • Volkorenbrood en graanproducten
  • Fruit
  • Peulvruchten
  • Groente

Negatieve effecten van producten met koolhydraten, omdat ze het risico op overgewicht en diabetes type 2 verhogen:

  • Frisdrank
  • Vruchtensappen

Andere koolhydraatrijke producten zoals koek en snoep bevatten vaak te veel calorieën, verzadigd vet en/of zout. Daardoor leveren ze een ongunstige bijdrage aan de gezondheid.

Hart- en vaatziekten

Er is weinig duidelijkheid over de rol van verteerbare koolhydraten bij het risico op het ontstaan van hart- en vaatziekten. Met name andere voedingsfactoren, zoals de hoeveelheid verzadigd vet en onverzadigd vet en zout die iemand op een dag binnenkrijgt is van belang.

Er is bij vrouwen een verband gevonden tussen de glycemische index en hart- en vaatziekten. De glycemische index is een maat voor de vertering van koolhydraten en geeft de stijging aan van het glucosegehalte van het bloed na de inname van koolhydraten. Omdat de glycemische index van meer afhangt dan alleen de hoeveelheid en de type koolhydraten. Er is nog veel onduidelijk over welke rol koolhydraten spelen bij hart- en vaatziekten.

De rol van onverteerbare koolhydraten is duidelijk. Een vezelrijke voeding, vooral met veel graanvezel, vermindert het risico op hart en vaatziekten.

 

Diabetes type 2

Wetenschappelijke studies over de hoeveelheid koolhydraten in de vorm van suikers (mono- en disachariden) die je eet en het risico op diabetes type 2 laten tegenstrijdige resultaten zien. Er is dus onvoldoende duidelijkheid om hieraan een conclusie te verbinden. Er is wel een verband gevonden tussen voeding met een lage glycemie index (GI) en een laag risico op diabetes type 2. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de hoeveelheid voedingsvezel en niet zo zeer met de hoeveelheid koolhydraten. Voeding met veel voedingsvezels heeft namelijk vrijwel altijd een lage glycemie indix (GI). Onderzoek heeft aangetoond dat mensen die veel vezels binnenkrijgen via vezelrijke voeding, en met name graanvezel, een kleinere kans op diabetes type 2 hebben.

 

Vergoeding  Start Healthy Today Gewichtsconsulent in alkmaar

Afvallen Alkmaar Heerhugowaard Langedijk

Afvallen Alkmaar Heerhugowaard Langedijk

 

Wist jij dat je in de portemonnee kunt besparen als je aanvullend verzekerd bent? In vele gevallen dekt je zorgverzekering een deel van de kosten, dus pak dat voordeel! Start Healthy Today heeft namelijk een BGN keurmerk, waardoor we automatisch zijn aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland(BGN).

BGN-ERKEND 

vergoeding voedingsschem

gewichtsconsulent in alkmaar vergoeding

Wij hebben een BGN keurmerk! Dit betekent dat we in het bezit zijn van een erkend BGN-Gewichtsconsulent diploma. Ik hoor je denken: ‘Leuk, maar wat kan ik hiermee?’ Dat ga ik je uiteraard vertellen, want wist je dat je met dit keurmerk eventueel een deel van de kosten vergoed kan krijgen bij je zorgverzekering? Zeker als je aanvullend verzekerd bent, kun je vaak een deel van de kosten bij je zorgverzekering declareren én dit zonder eigen risico.

vraag aan mij wat jij vergoed krijgt: Wat krijg jij vergoed klik hier

 

 

Recent Posts

Leave a Comment

Afvallen onder begeleiding in Alkmaar